2015. május 27., szerda

Fűkasza vásárlás előtt

 

A megfelelő bozótvágó kiválasztásához tisztában kell lennünk azzal, hogy mire és mennyit szeretnénk használni a gépet. A belépőszintű, hobbi modellektől kezdve - melyek alkalmankénti, házkörüli, főként lágyszárú gaz irtására valók - a professzionális, napi nyolc órás használatot lehetővé tevő gépekig roppant széles a termékkínálat. Ahogy már megszokhatták, Oleo-Mac modelleken - azon belül is a gyár belépő szintű bozótvábóján - mutatjuk be a bozótvágókkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. 

És hogy miért az Oleo-Mac a kedvenc kertigépmárkánk? Az Oleo-Mac a két, Magyarországon legnépszerűbb kertigépgyártó mellett a kevésbé ismert harmadik a prémium/professzionális kertigépek piacán. Kevésbé körülhypeolt, ellenben ár-teljesítmény arányban egészen kiváló, strapabíró termékek, kiterjedt szervizháttérrel és remek alkatrészutánpótlással - a mi aprócska üzletünkben is szinte az utolsó csavarig megtalálható minden alkatrész a legnépszerűbb modellekhez.
Ha már fűkasza, akkor pedig pláne Oleo-Mac - nyílt titok, hogy a kertigépgyártók szortimentjében nem az összes termékcsoport saját fejlesztés, egy részüket szinte mindegyik cég más gyártóktól vásárolja. Az Oleo-Mac a fejlesztéseinek a középpontjában a bozótvágók és láncfűrészek állnak, ezekbe fekteti a legnagyobb energiákat a cég, nem véletlen, hogy ezek a legnépszerűbb termékeik. 

A bozótvágók esetében - a legtöbb kertigéphez hasonlóan - is az egyik legfontosabb kérdés, hogy mekkora területet szerenténk karbantartani, milyen gyakorisággal és egy-egy alkalommal mennyi ideig tart majd a munkavégzés; további szempont, hogy milyen jellegű növényeket szeretnénk vele vágni: főleg térdmagasság alatt, főleg lágyszárúakat, esetleg jobban elgazosodott területet, kisebb cserjéket, fásszárúakat is. Ezek alapján megkülönböztetünk hobbi, félprofi és ipari kategóriájú gépeket, melyek teljesítményben, felépítésben, illetve a használható kiegészítőkben (csak damilfej, illetve fűrészes vágótárcsa, magassági ágvágó adapter, sövényvágó, vagy akár kapálógép kiegészítő) térnek el egymástól.


Fűkasza vagy szegélynyíró? Nem ugyanaz!


Avatatlan szem számára elsőre hasonló lehet a kettő - mi azonban véletlenül se keverjük őket össze, funkciójuk és a teherbírásuk egészen más. A szegélynyíró a fűnyíróval nehezen hozzáférhető helyeken történő nyírásra, igazításra alkalmas, hosszú ideig tartó munkavégzésre, gaz vágására semmiképpen sem. A szegélynyírók ugyan szintén damillal működnek, formájuk azonban többnyire hajlított, és motorteljesítményük - készülhetnek elektromos és benzinmotorral egyaránt - kisebb. Ezzel szemben fűkaszák szára egyenes, a meghajtást merev tengely viszi tovább az alsó dobhoz, így ezek már sokkal nagyobb teljesítményre képesek.
Balra Oleo-Mac TR 61 E elektromos fűszegélynyíró, jobbra Sparta 440 T bozótvágó

Kétütemű vagy négyütemű?

 

A jobban elterjedt kétütemű bozótvágók mellett természetesen léteznek négyütemű modellek is, hogy ki mire eszküszik, az tulajdonképpen ízlés kérdése. Jó tudni, hogy a kétütemű motor igénytelenebb, univerzálisabb; karbantartása egyszerűbb és olcsóbb  - ezért mi inkább ezt szoktuk ajánlani - a négyütemű azonban sokak számára kényelmesebb. Fontos tudnivaló azonban, hogy a két típust másképp kell használni - míg a kétütemű motort éppen a maximális fordulaton történő munkával tudjuk kímélni, addig a négyüteműnek ez nem feltétlenül tesz jót.
 
Kétütemű Négyütemű
+ - + -
Igénytelenebb motor, kevesebb meghibásodási lehetőség Megfelelő arányú keveréket kell használni Nem kell keverékkel bajlódni Bonyolultabb motor, több meghibásodási lehetőség
Egyszerűbb karbantartás Magasabb károsanyagkibocsájtás, szag Valamivel üzemanyagtakarékosabb Drágább karbantartás
Nagyobb fordulatszám - jobb vágásteljesítmény
Környezetbarátabb Egyenetlen, lejtős talajon előfordulhat, hogy a kenés nem megfelelő - ilyenkor kétütemű kasza ajánlott
Lejtős talajon is jól használható
Nem olyan büdös A folyamatos, magas fordulatszámon történő munka a motor elhasználódásához vezet (ellentétben a kétüteműekkel, ahol éppen a magas fordulaton való munka a kívánatos)
Kiváló rezgéscsillapítású modellek léteznek - ezek kiküszöbölik a kétütemű motor viszonylagos kényelmetlenségét
Csendesebb üzem
Szélesebb modellválaszték



Használat és karbantartás

 

Ha kiválasztottuk a számunkra legmegfelelőbb bozótvágót, néhány tipp a használatához. 
A bozótvágó összerakása beüzemelése a használati útmutató alapján - némi műszaki érzékkel - nem ördöngősség, de egy szaküzletben - nálunk is - lehetőség van a gépeket beüzemelve kérni.


Videó: Oleo-Mac Sparta 25/250 T részletes összeszerelés és beindítás




Videó - a szükséges kiegészítők, kenőanyagok és használatuk



Videó - Háromágú vágótárcsa felszerelése Oleo-Mac Sparta 25/250 T bozótvágóra


Bozótvágó használata közben mindenképpen viseljünk megfelelő védőfelszerelést, a fű és a kavicsok ugyanis nagy sebességgel tudnak felverődni. A munkavégzés 15 m-es körzetében ne tartózkodjanak rajtunk kívül más személyek, állatok.


Megfelelő védőfelszerelés

A motorhoz használjunk a gép specifikációjában leírt arányú keveréket - pl. Oleo-Mac kaszáknál a gyártó saját olajából 1:50 (2%) arányú, egyéb, gyengébb vagy ismeretlen minőségű olaj esetén 1:25 (4%) arányú keveréket.

A fűkasza beindításánál kövessük a használati útmutatóban leírtakat, a motor berántásánál - a fűnyírós posztban leírtaknak megfelelően figyeljen, hogy ne ráncigálja a berántózsinórt, mert ezzel kárt tehet a szerkezetben. A másik tipikus hiba a bozótvágók beindításánál: ne álljon vagy taposson rá a gépre, ettől elgörbülhet a hajtótengely, a gép zörögni fog, gyengül, teljesítménye romlik. Indításkor kézzel fogja le a motort. Amikor a gép elindult, ne felejtse visszaállítani a szivatót.

A léghűtéses kétütemű motoroknál bejáratás alatt ne járassuk a motort üresben maximális fordulatszámon! A motor 5-8 üzemóra alatt éri el a maximális teljesítményét.

Damil vagy vágótárcsa

 

A legtöbb gép damilfejjel szerelve kapható. A damilfejeknek két elterjedt fajtája van - az automata illetve a félautomata - vagy koppintós. Az automata damilfej kevésbé gazdaságos, jobban fogyasztja a damilt, ezért mi az utóbbit ajánljuk. Ennek a gombját lenyomva mindig egy egységnyi damilt tudunk kihúzni. 

Egy minőségi damilfej szinte minden alkatrésze cserélhető, a szálkivető nyílások pedig fém erősítést kapnak - amennyiben a damil a műanyagot koptatná, a damilfej sokkal gyorsabban tönkremenne.
Fém szálkivető
A damilfejben magunk is cserélhetünk damilt. A gyári damilméret általában a megadott típushoz optimális, ettól jelentősen eltérő méretet ne használjunk. Mindig csak a megengedett maximális damilmérettel használjuk a gépet, és vegyük figyelembe, hogy a nagyobb damil jobban terheli a kaszát.


Videó: damilcsere

Az Oleomac Load& Go egy speciális damilfej, mely szerszám nélkül, akár 20 másodperc alatt újratölthető, ehhez nem szükséges szétszerelni a damilfejet.

Oleomac Load&Go damilfej



Hogy a damilfej mikor szorul cserére, az nagyban függ a használat mikéntjétől. Damilfejcserénél a leglényegesebb kérdés, hogy a szöghajtás vége csavaros vagy anyás - ez akár egy géptípuson belül is változhat - ennek megfelelően kell damilfejet vásárolnunk: anyást vagy csavarost.

Damil kiválasztásakor figyelembe kell vennünk, hogy a gépünk milyen damilt bír el, hogy az adott damil milyen damilfejjel használható, illetve hogy az adott méretű és formájú damil milyen felhasználásra ajánlott leginkább.

Példaként az Oleo-Mac Grassline termékcsalád gépteljesítmény, damilfej illetve ajánlott felhasználási terület szerint. Kép: myoleo-mac.com
Fém vágótárcsát 30 ccm-nél kisebb gépekre általában nem ajánlatos tenni. A háromágú, lágyszárúakhoz való vágótárcsa kevsébé terheli a gépet, mint a cserjékre való fűrészes tárcsa. Vágótárcsával történő munkához fém védőlemez használata szükséges. Vágótárcsával óvatosan használjuk a gépet, lassabban mozogjunk, ilyenkor ugyanis jobban terheljük a szöghajtást.


Karbantartás


A gépek használati utasításában olvashatjuk a konkrét zsírzási ciklusokat, illetve az alkatrészek tisztítására, cseréjére vonatkozó ajánlásokat, általánosságban azonban az alábbiakra figyeljünk:

Tárolás

Mivel a benzin megromolhat, gépet ne tároljuk 30 napnál tovább úgy, hogy üzemanyagot hagytunk benne, illetve használjunk benzinstabilizáló adalékot. Mielőtt hosszabb időre elrakjuk a gépet, öntsük ki az üzemanyagot és a maradékot járassuk ki a motorból. Erről bővebben itt olvashat. 
A gépet soha ne hagyjuk a tűző napon, a benzin illékony, gőze tűzveszélyes. 

Levegőszűrő

10 üzemóránként - illetve ha olyan területen használjuk, hamarabb - tisztítsuk meg, szükség esetén cseréljük.

Szöghajtás

A szöghajtást a gyártó ajánlásának megfelelő időközönként ellenőrizzük és zsírozzuk, kifejezetten erre ajánlott szöghajtászsírral. A szöghajtászsír magas fordulatszámon, magas hőmérsékleten alkalmazható, speciális zsír.

Kuplung

Idővel használódhat, különösen tárcsával történő használat során: a tárcsa megszorulhat, a kuplung csúszik, ég, idővel szükségessé válhat a cseréje.

Üzemanyagszűrő

Kétütemű motor esetén, ha a motor nem indul, két esetre gondolhatunk: vagy benzin nincs, vagy szikra.  Ilyenkor ellenőrizzük az üzemanyagszűrőt, hogy átjárható-e és szükség esetén cseréjük.

Gyújtógyertya és gyújtótekercs

Ha nincs szikra, a gyújtógyertyára vagy gyújtótekercsre gyanakodhatunk. Érdemes megjegyezni, hogy bizonyos géptípusoknál alig láthatóan kicsi a szikra.

A fenti ellenőrzéseket magunk is el tudjuk végezni, azonban ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, forduljunk szaküzlethez vagy szakszervizhez tanácsért.

0 comments:

Megjegyzés küldése