A kapák jelen pillanatban még csak előrendelhetőek, azonban volt alkalmunk megnézni két bemutató darabot.
A két új típus az MH 175 RK és az MH 205 RK. Előbbi kisebb munkaszélességű, egyszerűbb modell, míg az utóbbi nagyobb munkaszélességgel és több extrával rendelkezik.
Motor
Mindkét kapálógépet a már jól bevált EMAK K800-as motorral szerelték. Minthogy az Oleo-Mac gyár az EMAK cégcsoport egyik tagja, gyakorlatilag egy saját fejlesztésű motorról beszélünk, ennek kétségkívül megvannak a maga előnyei a harmadik fél által gyártott motorokkal szemben. (Sokan elvakultan ragaszkodnak egy-egy jól ismert gyártó modelljeihez, napi rendszerességgel halljuk, hogy "csak a Honda / csak a Briggs / csak a.. stb, stb", minden más motor pedig kizárólag gagyi, tehát kínai lehet. Ezzel kapcsolatban gyorsan szeretnénk mindenkit nyugtatni, ezt a motort ugyanis Olaszországban szerelik.)
De miért éri meg saját motort szerelni a gépekre?
Ennek egyrészről természetesen gazdaságossági okai vannak: a saját gyártású motorhoz lényegesen kedvezőbb áron jut hozzá a gyár, mintha valamelyik egyéb gyártótól vásárolná. Másrészről - az Oleo-Mac gyár rendkívül komoly tesztrészleggel rendelkezik - nem elhanyagolható szempont, hogy így közvetlen kontrollt gyakorolhat a termék minőségére.
Strapabíró motorok - régi iskola
Olyannyira, hogy ezek az EMAK motorok átlagosan háromszor(!) akkora üzemóra élettartamot bírnak, mint a hasonló kategóriás Briggs vagy Honda motorok. Ezt az Oleo-mac egyébként roppant egyszerű megoldásokkal éri el: ilyen például, hogy a motor hengere a régi motorokhoz hasonlóan vasból készül. Az valószínűleg nem szorul bővebb magyarázatra, hogy a vashüvelyes motorok kopásállósága jobb, mint a hagyományosan alumíniumból készült hengerfalú Honda vagy Briggs motoroké. A másik ilyen megoldás szintén nem új találmány: a motorban golyóscsapágyat alkalmazva (szemben a csúszógyűrűs megoldásokkal) megintcsak jelentősen megnövelhető az élettartam.
Kapálógépeknél, ahol a munkavégzés folyamatos, nagy mennyiségű porral és homokkal jár - további sarkalatos pont a levegőszűrő. Ezeken a kapálógépeken szimpla légszűrő helyett olajfürdős levegőszűrő található, mely a levegő beszívásakor a port közvetlenül az olajba csapatja le, így azok a szemcsék, kvarckristályok, amik a legjobban koptatnák a motort, már nem juthatnak be az égéstérbe.
Néhány szó a teljesítményről...
A K800 motornak további előnye a több, mint 5 lóerős teljesítmény. Ez némi kifejtésre szorul, hiszen joggal mondhatjuk, nem is olyan ritka az ilyen teljesítményű motor - igenám, azonban nem mindegy, hogy a lóerőt milyen szabvány szerint mérjük: Korábban a lóerő érték a motorok maximális teljesítményét jelentette, kipufogó, levegőszűrő nélkül, az üzemi fordulathoz képest kb. 20-30%-al magasabb fordulatszámon mérve. A gyártók előszeretettel alkalmazták ezt a jóval kedvezőbb mérési módot, azonban, minthogy ez a vevők megtévesztésének számít, az új szabvány szerint ma már csak a valós, beépített teljesítményt lehet feltüntetni a termékeken. Így míg a K800 motornál az 5 LE a valós teljesítményt jelzi, egy régi Quantum 60 Briggs motor, melyet korábban 6 lóerősként árultunk, ma már csak kb. 4 lóerősnek számít.
A két új kapálógép MH 175 RK és MH 205 RK* néven lesz kapható. (A képen senkit ne tévesszen meg a 190 felirat, ezek tesztdarabok, a név időközben változott.)
*Kiegészítés: a nagyobbik kapa végül mégis MH 197 RK néven jelent meg, így lehet megtalálni!
MH 175 RK
Motortípus | EMAK K 800 H OHV - 183 ccm |
Teljesítmény | 5.6 Le |
Sebességfokozat | 1 előre, 1 hátra |
Munkaszélesség | 82 cm |
Átvitel | Fogaskerék/lánc |
Meghajtás | Ékszíj |
Olajtartály kapacitása | 0.95 |
Üzemanyagtank kapacitás | 3.6 l |
Extra | olajfürdős levegőszűrő |
Méretek | 1400 x 850 x 1000 mm |
Súly | 60 kg |
Garancia | 2 év |
Hajtás |
MH 205 RK
Motortípus | EMAK K 800 H OHV - 183 ccm |
Teljesítmény | 5.1 Le |
Sebességfokozat | 2 előre, 1 hátra |
Munkaszélesség | 85 cm |
Olajtartály kapacitása | 0.95 l |
Üzemanyag tank kapacitása | 3.6 l |
Átvitel: | Ékszíj/fogaskerék |
Meghajtás: | Ékszíj |
Extra | olajfürdős levegőszűrő |
Méretek | 1500 x 850 x 1050 mm |
Súly | 72 kg |
Garancia | 2 év |
A nagyobbik testvér; - A motor ugyanaz, mint a kisebb változatnál, de a lehajtása még erősebb, ezenkívül és egy kis felárért egy helyett két sebességet kapunk előre.
Két előre, egy hátra sebesség |
0 comments:
Megjegyzés küldése