2014. november 17., hétfő

Hólapátolás helyett - benzinmotoros hómaró kisokos

Milyen hómarót válasszak?

Mint a legtöbb kertigépnél - itt sincs egyetlen univerzális, minden igényt kielégítő megoldás - hómaró választásakor is elsősorban a használat célját kell szem előtt tartanunk. A benzinmotoros hómarók működésük alapján két nagy csoportra oszthatók:
  • egy-
  • illetve kétfokozatú
modellekre. Ez a tulajdonság határozza meg legnagyobb mértékben a hómaró felhasználhatóságát.

Oleo-Mac Artik 62 ELD benzinmotoros hómaró
Oleo-Mac Artik 62 ELD hómaró

Egyfokozatú hómarók

Az egyfokozatú hómarók egyetlen marócsigával működnek: a marócsiga felszedi a földről a havat, majd azonnal ki is dobja a garaton keresztül. Ezeknek a gépeknek a fordulatszáma jóval magasabb, mint a kétfokozatúaké, ebből kifolyólag már néhány centiméteres hó eltakarítására is alkalmasak. Általánosságban az is elmondható, hogy az egyfokozatú hómarók háza műanyagból van, ezért kiválóan használhatóak viacoloros utak, járdák takarítására. A műanyag ház a fém házzal ellentétben nem sérti meg a követ, nem hagy csíkokat a viacoloron.
A kis hómarók mindig tologatósak, - ettől sokan tartanak - de mivel ezek a gépek nagyon jól kiegyensúlyozottak, könnyebb haladni velük, mint egy fűnyíróval. (A nagy hómarók szinte mindig önjárósak, több fokozattal rendelkeznek.)
Az egyfokozatú hómarók talán egyetlen hátránya, hogy a 10 cm feletti hóval nehezebben bírkóznak meg, és a kidobási távolságuk is néhány méterrel kisebb - a kis hómarók kb. 4-5 méterre dobnak ki -, mint a nagyobb gépeké. Mindemellett ház körüli munkákra praktikusságuk, kis súlyuk és kompakt méreteik miatt mindenkinek ezeket szoktuk javasolni.

Előnyök Hátrányok
+ Kompakt méret, könnyű súly - Nagy hóval nem bír
+ Kis területre ideális
+ Már a friss havat is könnyen eltávolítja
+ Könnyű manőverezés

Kétfokozatú hómarók

Sokan választják ezeket a hómarókat az egyfokozatú hómarókkal szemben, hiszen míg az áruk között gyakorlatilag nincs differencia, nagyobb teljesítményű, nagyobb gépet kapnak.
Joggal merül fel a kérdés, hogy hogyan lehetséges ez? Erre a válasz pedig: a magyar piacon az ilyen típusú hómarók döntő többsége kínai termék. Ez nem feltétlenül jelent negatívumot - ezek a gépek működésüket tekintve ugyanolyan jó minőségűek, mint a fejlett országokban készült termékek, esetleg kidolgozásukban, megjelenésükben találhatunk kifogást. (Sokat adunk el például egy kínai kapálógépmotor típusból, és csupa pozitív visszajelzés érkezik hozzánk - hiszen a népszerű gyártók motorjaival szemben ezek olcsó, de megbízható, alacsony szervizigényű és nem utolsó sorban könnyen javítható motorok.)

A kétfokozatú hómarók működési elve eltér az egyfokozatúakétól: a marócsiga itt lassan dolgozik és továbbítja a begyűjtött havat a garathoz. A garatban egy turbina lapát dolgozik, melynek fordulatszáma többszöröse a marócsigáénak, így nagy lendülettel képes kidobni a havat, akár 8-10 méteres távolságra is.

A fenti működési elvből fakad a kétfokozatú hómarók egyik hátránya is, történetesen, hogy kis hóban nem lehet velük dolgozni. Ház körüli munkáknál további problémát okozhat, hogy ezek a hómarók kivétel nélkül vasból készülnek. A maróház szélén elhelyezkedő két csúszótalp, melyek a hófelszedés mélységének beállítására szolgálnak, gyakran nyomot hagynak a betonon - ha viacoloros bejárón használjuk a gépet, elképzelhető, hogy tavasszal csíkokat látunk majd a kövön.

Előnyök Hátrányok
+ Letapadt, jeges havat is felszedi - Nehéz, nagy méretű
+ Nagy hóval is elbánik - Nehéz manőverezés
- Csíkokat hagyhat a kövön


A törőstift

A kétfokozatú hómaróknál nagyon fontos szót ejteni a marócsigába beépített törőstiftről. A törőstift funkciója a hajtásnál lévő két bronz fogaskerék védelme. Amikor a hómaró valamilyen akadályba ütközik és a marócsiga megáll, ezt töri el, így nem darálja le a fogaskerekeket.
Általános hiba, hogy az emberek nem veszik figyelembe a csavar tetején megjelölt szakítószilárdsági adatokat és hagyományos csavarboltban kapható csavarral pótolják a törőstiftet. Ez azért jelent problémát, mert a hómaróban lévő törőstift általában vagy egy gyengített keresztmetszetű csavar, vagy nagyon alacsony szakítószilárdságú anyahgból készül - hogy akadály esetén ez törjön. A csavarboltokban kapható 8.8 jelű szakítószilárdságú csavar káreseménynél nem fog eltörni; a törőstfit cseréjekor erre mindenképpen gondolni kell! (Az egyfokozatú hómaróknál - mivel a meghajtást ékszíj adja - ilyen probléma nem áll fenn, akadály esetén az ékszíj csúszik meg.)



Egy speciális hómaró: a lánctalpas 

Legnagyobb előnye az egyszerű gumikerekes hómaróval szemben, hogy emelkedős terepen is kiválóan alkalmazható. Míg a gumikerekes hómaró emelkedőn még hólánccal is elkapar, a lánctalpas modellek minden további nélkül felmennek a domboldalon is.
Lánctalpas hómaró
Agama 1170E Lánctalpas hómaró


Indítás

Nem esett még szó az indításról. Minden hómarót - a fűnyírókhoz hasonlóan - be lehet rántani kézzel, a jobban felszereltek közt viszont találunk elektromos indításúakat.

Elektromos indításúból is két fajta létezik:

 - indítás hálózati feszültségről - a gép hosszabbító segítségével 220 V konnektorból kapja az áramot, majd egy gomb megnyomásával az indítómotor beindítja a hómaró motorját (mi ezt javasoljuk, ez a legmegbízhatóbb).

- akkumulátoros indítás - tulajdonképpen az autóval megegyező módon egy akkumulátor indítja be a hómarót. Kényelmes megoldás, azonban hátránya, hogy mivel Magyarországon keveset használjuk a hómarókat, az akku állapotáról és töltöttségéről könnyen megefeledkezünk, és előfordulhat, hogy a hómarót éppen akkor nem tudjuk beindítani, amikor szükségünk lenne rá.

 

Vizes, latyakos hóban

Gyakori kérdés, hogy a vizes, latyakos hóval mit lehet tenni. A hómaró ugyanolyan nehezen bánik el vele, mint mi magunk; a nedves-latyakos hó sajnos legtöbbször bedugul a garatba. Ezekhez a gépekhez mindig adnak egy takarító eszközt, amivel a garatot ki tudjuk tisztítani (a hómaró garatába ugyanis nem célszerű benyúlni).
A garatában található még egy beéíptett rács, mely megakadályozza, hogy a gép a hó alatt maradt kisebb dolgokat (fa, kődarab) kidobja a garaton keresztül, hiszen ez balesetveszélyt jelent. Sokan eltávolítják ezt a rácsot, ezzel megkönnyítve ugyan a vizes hó eltakarítását, azonban a hómaró működtetése így nem biztonságos.

A teljesítmény

Amikor az a kérdés, hogy milyen teljesítményű hómarót válasszunk, általában visszafelé kell gondolkodnunk. Tudnunk kell hozzá, hogy mekkora területet szeretnénk karbantartani, hiszen a motor teljesítménye a munkaszélességhez igazodik, vagyis minél nagyobb a munkaszélesség, annál nagyobb a teljesítmény. Mivel nálunk igazán extrém körülmények - hirtelen lehulló, 1 méter feletti hó - nagyon ritkán fordulnak elő, véleményünk szerint a teljesítmény kérdése nem elsődleges szempont.

2014. november 3., hétfő

2015-ös Oleo-Mac kapálógépek

2015 januárjában két új kapálógéppel bővül az Oleo-Mac termékpalettája, melyek árban az itthon gyártott gépekkel fongak egy kategóriába esni, de ezekhez képest jóval több extrával rendelkeznek majd.

A kapák jelen pillanatban még csak előrendelhetőek, azonban volt alkalmunk megnézni két bemutató darabot.

A két új típus az MH 175 RK és az MH 205 RK. Előbbi kisebb munkaszélességű, egyszerűbb modell, míg az utóbbi nagyobb munkaszélességgel és több extrával rendelkezik.

Oleo-Mac MH 175 RK kapálógépOleo-Mac MH 175 RK kapálógép

Motor


Mindkét kapálógépet a már jól bevált EMAK K800-as motorral szerelték. Minthogy az Oleo-Mac gyár az EMAK cégcsoport egyik tagja, gyakorlatilag egy saját fejlesztésű motorról beszélünk, ennek kétségkívül megvannak a maga előnyei a harmadik fél által gyártott motorokkal szemben. (Sokan elvakultan ragaszkodnak egy-egy jól ismert gyártó modelljeihez, napi rendszerességgel halljuk, hogy "csak a Honda / csak a Briggs / csak a.. stb, stb", minden más motor pedig kizárólag gagyi, tehát kínai lehet. Ezzel kapcsolatban gyorsan szeretnénk mindenkit nyugtatni, ezt a motort ugyanis Olaszországban szerelik.)

De miért éri meg saját motort szerelni a gépekre?
Ennek egyrészről természetesen gazdaságossági okai vannak: a saját gyártású motorhoz lényegesen kedvezőbb áron jut hozzá a gyár, mintha valamelyik egyéb gyártótól vásárolná. Másrészről - az Oleo-Mac gyár rendkívül komoly tesztrészleggel rendelkezik - nem elhanyagolható szempont, hogy így közvetlen kontrollt gyakorolhat a termék minőségére.

Strapabíró motorok - régi iskola
Olyannyira, hogy ezek az EMAK motorok átlagosan háromszor(!) akkora üzemóra élettartamot bírnak, mint a hasonló kategóriás Briggs vagy Honda motorok. Ezt az Oleo-mac egyébként roppant egyszerű megoldásokkal éri el: ilyen például, hogy a motor hengere a régi motorokhoz hasonlóan vasból készül. Az valószínűleg nem szorul bővebb magyarázatra, hogy a vashüvelyes motorok kopásállósága jobb, mint a hagyományosan alumíniumból készült hengerfalú Honda vagy Briggs motoroké. A másik ilyen megoldás szintén nem új találmány: a motorban golyóscsapágyat alkalmazva (szemben a csúszógyűrűs megoldásokkal) megintcsak jelentősen megnövelhető az élettartam.



Oleo-Mac MH 175 RK kapálógép EMAK 800 motor
Motor
Oleo-Mac MH 175 RK kapálógép EMAK 800 motor
Nagy légszűrőház
Kapálógépeknél, ahol a munkavégzés folyamatos, nagy mennyiségű porral és homokkal jár - további sarkalatos pont a levegőszűrő. Ezeken a kapálógépeken szimpla légszűrő helyett olajfürdős levegőszűrő található, mely a levegő beszívásakor a port közvetlenül az olajba csapatja le, így azok a szemcsék, kvarckristályok, amik a legjobban koptatnák a motort, már nem juthatnak be az égéstérbe.

Néhány szó a teljesítményről...
A K800 motornak további előnye a több, mint 5 lóerős teljesítmény. Ez némi kifejtésre szorul, hiszen joggal mondhatjuk, nem is olyan ritka az ilyen teljesítményű motor - igenám, azonban nem mindegy, hogy a lóerőt milyen szabvány szerint mérjük: Korábban a lóerő érték a motorok maximális teljesítményét jelentette, kipufogó, levegőszűrő nélkül, az üzemi fordulathoz képest kb. 20-30%-al magasabb fordulatszámon mérve. A gyártók előszeretettel alkalmazták ezt a jóval kedvezőbb mérési módot, azonban, minthogy ez a vevők megtévesztésének számít, az új szabvány szerint ma már csak a valós, beépített teljesítményt lehet feltüntetni a termékeken. Így míg a K800 motornál az 5 LE a valós teljesítményt jelzi, egy régi Quantum 60 Briggs motor, melyet korábban 6 lóerősként árultunk, ma már csak kb. 4 lóerősnek számít.

A két új kapálógép MH 175 RK és MH 205 RK* néven lesz kapható. (A képen senkit ne tévesszen meg a 190 felirat, ezek tesztdarabok, a név időközben változott.)

*Kiegészítés: a nagyobbik kapa végül mégis MH 197 RK néven jelent meg, így lehet megtalálni!

MH 175 RK


MotortípusEMAK K 800 H OHV - 183 ccm
Teljesítmény5.6 Le
Sebességfokozat1 előre, 1 hátra
Munkaszélesség82 cm
ÁtvitelFogaskerék/lánc
MeghajtásÉkszíj
Olajtartály kapacitása0.95
Üzemanyagtank kapacitás3.6 l
Extraolajfürdős levegőszűrő
Méretek1400 x 850 x 1000 mm
Súly60 kg
Garancia2 év


A kisebbik kapa masszív felépítésű, tolókarja egy mozdulattal könnyen beállítható. Egy előre, egy hátra sebességgel rendelkezik, az erőátvitelt pedig lánccal oldották meg. Ára versenyképes lesz az összes itthon gyártott géppel, gyakorlatilag ugyanabba az árkategóriába esik majd, ezért a pénzért cserébe azonban egy vízszintes kihajtású, nagy élettartamú motorral, erős lánchajtással szerelt, előre-hátra sebességes kapát kapunk. Természetesen ehhez a kapához is elérhető lesz minden kiegészítő, amit a szentkirályi illetve egyéb magyar gyártású kapáknál megszokhattunk.

Oleo-Mac MH 175 RK kapálógép hajtás
Hajtás



MH 205 RK


MotortípusEMAK K 800 H OHV - 183 ccm
Teljesítmény5.1 Le
Sebességfokozat2 előre, 1 hátra
Munkaszélesség85 cm
Olajtartály kapacitása0.95 l
Üzemanyag tank kapacitása3.6 l
Átvitel: Ékszíj/fogaskerék
Meghajtás: Ékszíj
Extraolajfürdős levegőszűrő
Méretek1500 x 850 x 1050 mm
Súly72 kg
Garancia2 év

A nagyobbik testvér; - A motor ugyanaz, mint a kisebb változatnál, de a lehajtása még erősebb, ezenkívül és egy kis felárért egy helyett két sebességet kapunk előre.
Oleo-Mac MH 205 RK kapálógép - tolókar állítás

Oleo-Mac MH 205 RK kapálógép sebességváltó
Két előre, egy hátra sebesség
A kapák érkezése január-februárra várható.